Mint, ahogy mi is korábban írtunk a 2017-es év  koncepciója az Omnichannel lesz, vagyis a termékek többféle csatornán való értékesítése. Noha ezt sokan új trendként kezelik, a kereskedők számára már nem újdonság, hiszen már az 1990-es években is jelen volt a kereskedelemben a legjelentősebb cégeknél. Az újdonságot a technika fejlődésének köszönhetően a rendelkezésre álló új csatornák jelentik.

Helyzetjelentés Kínából

Napjainkban főleg Kínában látható erősen az omnichannel modell fejlődése és térnyerése, melynek okait a fogyasztói viselkedés változásában, a fogyasztó-központú magatartás fejlődésében, az online piac versenyképesebbé válásában és a mobiltelefonnal való fizetési lehetőség elterjedésében lehet keresni.

A kínai fogyasztók előtt az interneten való vásárlás lehetőségével egy egészen új világ nyílt meg, melyben elég csak pár kattintással megvásárolniuk a terméket és pár napon belül házhozszállítással hozzá is jutnak. A folyamatos technológiai és logisztikai fejlődés csökkentette a távolságot az offline és az online piac között, amely hozzájárult a cégek gondolkodási módjának változásához.

omnichannel-retail

Kínában nagyon magas a mobiltelefont fizetésre is használók száma, 10-ből 6 ember fizet rendszeresen a boltokban mobiltelefonjával. Léteznek külön erre készült alkalmazások, melyek közül néhány közösségi funkcióval is rendelkezik, ezáltal juttatva a kereskedőket adatokhoz a felhasználókról, illetve segíti a vásárlókat abban, hogy követhessék a kereskedők hivatalos oldalát és közleményeit, valamint kapcsolatba léphessenek velük. A vásárlókról szerzett adatok elemzésével a kereskedők megismerhetik, hogy vásárlóik mely termékeket kedvelik és vásárolják rendszeresen, ezáltal lehetőségük van rá, hogy a vevők ízlése szerint fejleszthessék szolgáltatásaikat és termékeiket.

A kereskedők számára azonban az online kereskedelem nem mindig hozza vissza a belé fektetett pénzt, melynek oka a beszerzési árak megnövekedése, de nagy hányaduknak az elmúlt évek során jelentős bevétel növekedést eredményezett. Az online piactér működtetéséből adódó költségeik kiegyenlítésére az offline piac növelésében és hatékonyabbá tételében látták a megoldást, ezáltal e két, különböző színtérrel rendelkező kereskedelem ötvözéséből megszületett az omnichannel modell.

Online piac Magyarországon

Míg 2011-ben az online kiskereskedelmi forgalom alig érte el a 150 Milliárd forintot, 2015-re már a 319 Milliárd forintos nettó forgalomról szóltak a jelentések. A fejlődés idehaza is töretlen. Jó példa erre a tavalyi Black Friday, amikor az egyik legismertebb műszaki webáruház, az EMAG 5,3 Milliárd forintos forgalmat bonyolított le. Ez több, mint 315 ezer termék eladását jelenti csupán egyetlen nap alatt. A becslések szerint a 2016-os online kiskereskedelmi forgalom elérhette a 400 Milliárd forintot, amely a teljes bolti forgalom 5%-át jelenti.

A hazai internetezők több, mint négyötöde vásárolt már valamilyen webhelyen. A szórakoztatóelektronikai termékek, számítástechnikai termékek és játékok mellett a napi fogyasztási cikkeket is már egyre gyakrabban szerzik be a vásárlók online. A nagy bevásárlást mobilon vagy számítógépen keresztül intézni sokkal kényelmesebb, így egyre többen választják ezt a megoldást. 2016 utolsó negyedévében az AUCHAN is piacra lépett saját webshopjával, amely tovább nehezíti a független kis boltok talpon maradását.

Bár a mobilos vásárlások száma jelentősen nőtt – 2016-ban a vásárlások 22%-nál használták ezt az eszközt a megrendelés leadására (Forrás:eNET)   – itthon még nagyon ritka, hogy valaki fizetésre is a mobiltelefonját használja. A kínai példát látva ez lehet az új irány!

Omnichannel – Ázsiai kitekintés” bejegyzéshez 2ozzászólás

Hozzászólás